Årlig foreningstur til Fyn

Af: Jørgen Michael Sørensen |
17/05/2004

Torsdag d.060504 tog Det Nye Havørredlaug Af 020796 på deres årlige tur til Fyn. Vi havde i år valgt maj måned i stedet for marts april. Vi startede ved Assens camping, vinden var let fra nø. og der var ca. 15 graders varme. Hen under aften hvor mørket begyndte at sænke sig skete der noget, jeg fik et godt hug på min grønne djurswobler, fisken kæmpede en brag kamp, men lidt skuffet blev jeg, da jeg opdagede at det var en hornfisk. Der gik ikke mange minutter før Erik havde bid, det var en lidt tungere fisk, måske en havørred, ja, endda en måls fisk humøret var i top, det gik desværre galt under landingen, krogen slap sit tag i fisken og væk var den. Det blev til yderlige tre mistede havørreder den aften.

Fredag tog vi morgentrækket det samme sted, nu var det blevet østen vind og temperaturen lå på 17-18 grader. Det blev desværre ikke til andet end et par mistede hornfisk. Aften fiskeriet blev henlagt til Helnæs, hvor der allerede gik 8 mand, det måtte være der det skete. På trods af mange ihærdige forsøg, med diverse blink og woblere, og fiskeri til det blev midnat, så eller mærkede vi intet.

Lørdag gik turen til Wedellsborg, hvor vi så tit har fanget fisk. Vejret var nu slået om til regn med vind fra øst, vi fiskede den halve dag, uden at se eller mærke noget, aftenfiskeriet blev erstattet af kortspil.

Søndag startede kl. 0400 ved Sønderby bjerge der måtte være fisk, vejret var vindstille og vinden stadig i øst. Vi startede fiskeriet lige neden for parkerings pladsen, og gik syd på, lige rundt om den første pynt mødte vi et par tyske fiskere, der lige havde landet en flot havørred på ca. 53 cm. Da vi så dette steg forventningen, der gik et par timer før forventningen blev indfriet, jeg fangede en hornfisk, igen på min grønne djurswobler. Vi kørte hjem ved elleve tiden, da vi ventede en gæst fra det vestjyske.

Kl.1300 var vi igen på pladsen denne gang med Per, der var kommet på besøg. Eftermiddags fiskeriet gav Erik en enkelt hornfisk, jeg fik turens første havørred på land, den var dog kun 37 cm. Jeg fik også en hornfisk mere. Aftenfiskeriet blev afløst af seks store fede engelske bøffer med whiskysauce, som Per havde haft med.

Mandag var den afslappede fiskedag, stedet var Wedellsborg, det var blevet vindstille og temperaturen 15-16 grader. Det blev fluestangen der skulle i gang. Vi så lidt hornfisk der legede i overfladen, men de var for langt ude. Rundt om første pynt så jeg nogle hornfisk der kunne nås med flue, det varede ikke længe før jeg havde en på land. Pludselig mens jeg stod der i vand til livet, gik en pæn stor havørred ud af vandet, kun to meter fra mig, fluen blev straks lagt ud, men fisken så vi ikke mere til. Aften fiskeriet foregik ved Mariendal hvor vinden nu var gået i vest, det blev kun til et par timer, hvor intet skete udover at Erik fik en kæmpe fuglerede og måtte skifte hjul.

Tirsdag kørte vi til Strib kl. 0500. en smuk morgen med vind fra sydvest og rigtig mange marsvin i Lillebælt. Vi fiskede et par timer og kørte så til Vejlby skov, hvor der var blank vand, fluestangen måtte i gang igen. Vi mødte en lystfisker som havde taget tre hornfisk, og en regnbue. Erik og jeg havde flere hug fra hornfisk på vores fluer, men det var Bent der skulle lande en hornfisk på et langt Jensen blink, han mistede også en lille havørred. Aftenfiskeriet blev igen erstattet af kortspil.

Onsdag kørte vi til Langeland kl. 0700. vinden var svag fra sydvest og temperaturen lå på 15-17 grader. Vi startede på øst siden, hvor vandet var helt blank, ikke en fisk at se i overfladen, men det snød os der var mange hornfisk, vi havde hug i hvert kast, men ingen blev landet. Efter et par timers fiskeri kørte vi ned på sydspidsen af øen. Her var der virkelig mange hornfisk. Erik og jeg fiskede med flue Bent med blink. Erik fik hans første hornfisk på fluestang, og så var han tændt. Det endte med at hele dagen gik på Langeland, hvor vi til sidst opgav at tælle de hornfisk vi havde på land.

Torsdag var hjemrejse dag, så det blev kun til den obligatoriske time ved Vejle fjord broen, der desværre ikke gav noget.

Konklusion på turen. Er det havørred så er det marts – april er det hornfisk ja så er det Langeland i maj.

Det varer ikke længe før foreningen igen skal på tur, for lørdag aften ringede Erik til mig og sagde: har du tjekket vores lotto kupon: nej det havde jeg ikke, vi har vundet 43 602 kr. det var lækkert, så nu er der penge til en ny uge på Fyn – Sverige eller hvor det bliver.