Efterårsferien ved Gudenåen

Af: Brian Thomsen |
19/10/2003

Det var med store forventninger at jeg tog hul på efterårsferien da der sidste weekend blev taget mange og store laks ved Bamsebo camping. Men lørdag og søndag blev der kun fanget en gedde. Om mandagen fik jeg besøg fra Fyn lokalreportør Peer Petersen og Keld Petersen også skulle der fiskes igennem denne mandag de ankom til campingpladsen ved syv tiden efter de havde kørt det meste af Kronjylland tyndt for at finde vej og så fik tågedisen skylden !!!!. men vi startede fiskeriet kl. 8 og efter tre kast kunne jeg lande en gedde på 2 4 kg. men det blev dagens højde punkt af fangster. Vi havde et par mistet fisk som ikke fik ordentlig fat i vores agn. Men vi havde en dejlig dag i Gudenåensdalens fantastiske natur. Om tirsdagen fik jeg endnu en lille gedde og på Bamsebo stykket blev der taget en havørred på 2 5 kg. af Bjarne Frandsen taget på wobler. Onsdag var der ingen fangster. Torsdag havde jeg aftalt at jeg og en anden campist Søren Jensen fra Esbjerg skulle en tur ud på zone 5 og fiske men vi fiskede hele formiddagen uden at mærke noget efter middags maden toge vi af sted igen og på vej ud mødte vi en som kom med en laks på 2 kg og en gedde på 4 kg. vi startede fiskeriet men nu var det umulig at fiske med spinner da der var meget grøde i åen og vandstanden var steget med 30 cm. så vi begyndte at fiske med orm og efter 10 min fik jeg et meget tunget hug som jeg troede var en stor grøde klat så jeg trak det til overfladen men det viste sig at det var en kæmpe fisk som viste hele sin brede side i overfladen og tog stille og rolig line af hjulet jeg fik fightet den indad igen og den kom til overfladen igen og tog endnu et udløb også spyttede den krogen ud og svømmede i sikkerhed igen ude i Gudenåens vande. Også står man det og adrenalinen pumper i en og fisken er væk. Så fisker man ikke mere den dag. Fredag lørdag og søndag blev der igen kun fanget gedder så efterårsferien var det mest gedderne der var i hugget.