God premierer i regn- og blæsevejr

Af: Kim Holm Boesen |
02/05/2003

Med vinden fygende over den idyliske skovsø stævnede 2 både ud til premieren. Der var et par stykker fra Herlev i den ene og Peter Ørding vores webdesigner i den anden.
Herlevgutterne fik 6 gedder med den bedste på 2 6kg ved at dørge frem og tilbage i stormen. Peter Ørding fik 12 de fleste på fluestangen lige omkring broen og slusen – fantastisk så mange fisk der kan stå et sted! Den bedste var omkring 4 kg.
Jeg selv – ja jeg måtte vente på min makker som så meldte forfald. Så jeg kom først ud ved 10 tiden. På de første 30 minutter fik jeg 4 gedder! Den største var en hangedder på ca. 1 5kg med “lovebite”. Desuden missede jeg en god en der “slog” til wobleren. Åkanderne havde ikke brudt overfladen men nå jeg dørgede var det med meget kort line så jeg ikke sad for ofte i bunden.
Derefter måtte jeg bede en far med to børn om at fortrække til “den landfaste holm” hvor offentligt fiskeri er tilladt. Efter endnu en lille (500g) var jeg henover det spot hvor jeg havde misset en fisk. Da sad den der. Mens vinden smed mig ind i bredden kunne jeg udtrætte en fin gedde på 2 5 kg. Den forærede jeg til faderen med de 2 børn – så havde han da en historie og måske ent nyt FR-medlem 🙂
Så sluttede mit held for en tid. Jeg dørgede rundt og kastede men det blev kun til et par hug der ikke blev sidende. Frokostpause! og MEGEN regn.
Så prøvede jeg noget nyt. Endnu kortere line til wobleren og Orklablinket (nu med en enkeltkrog) og så henover de spirende åkandebælter. Det gav endnu et par hug og en lille gedde. Bl.a. fik jeg set et smukt angreb på wobleren : bobler og trykbølge 20 m væk hvor den startede derefter plask og kamp og så tabt. Stedet fik fred en halv time så tilbage. Det var en fin fisk på 2 kg.
Efter endnu en regnbyge besluttede jeg mig for en dørgetur midt på søen – der fik jeg dagens fisk på 3 5 kg på orklaen. Det var en dejlig fight på en ul-stang!
Dagens tur til kl. 18 gav mig ialt 13 fisk og lige så mange mistede bl.a. synet af en minigedde måske dbbelt så stor som blinket der kastede sig ud fra sivene – hang heldigvis ikke på p.g.a. enkeltkrogen. Og så er der fuglene – kragerne på evig patrulje efter blishønsenes æg Et par taffelænder toppet lappedykker i paringsleg osv. Det er ren idyl!