8 timer gav 41 målere til 4 mand

Af: Peer Petersen |
05/08/2004

Lørdag den 3/7 ankom vi 3 mand til Røst Havfiske camping og blev af ejeren, Trond, indkvarteret i en glimrende hytte. Vi mødte Jan Christoffersen fra Jan & Bo´s Lystfiskershop. Han var på tur med et 20 mands hold fra Danmark. De havde fanget 135 sej og 125 torsk over 10 kg på en uge. Det lød jo mildest talt lovende, så vi tog straks ud at fiske. Da vi jo kun var 3 mand havde vi fået den mindste af Tronds både. Turen ud mellem skærene var svær, og da vi kom ud på havet var der en del blæst. Vi havde ikke lært at bruge GPS´en endnu og jollen blev ikke større af at komme ud i den relativt hårde sø. Endvidere var den svær at styre p.g.a. slosk i styrtøjet…. Vi fik øje på nogle både langt væk, og besluttede at sejle i den retning for at se om det var vores fiskekolleger. Da vi kom tættere på kunne vi se at det var dem. Det var Tronds store kutter + adskillige af hans småbåde i området.

Vi fik hurtigt gang i sejfiskeriet og det varede ikke længe før vi havde storfisk på krogen. Bremsen på Renés hjul var kommet til at stå lidt hårdt, og han var næsten ved at ryge over bord da han krogede turens først doublé målersej. 30-punderen bukkede sammen så spidsen pegede direkte ned i dybet, og René nåede at snuble og lande på knæene før han fik slækket bremsen. De er meget stærke og meget hurtige de store sej! Senere fik Jeppe en sej på 12,5 kg og jeg fik en på 12 kg. + vi fik adskillige fisk der var under målet.
Det var relativt hårdt vejr da vi sejlede ind, og vi havde ikke meget benzin tilbage, men det gik. Vi var godt tilfredse med vores Røstdebut. Fiskeriet havde været halv dårligt for de fleste, og alligevel havde vi fanget 4 målersej på vores første dag + en kuller på 3 kg og 62 cm til René. (se billedet).

Søndag d. 4/7 tog vi ud at fiske ved 9-tiden og fulgte Osan (den store kutter) ud gennem skærene. Tronds rute var noget kortere end den der var afmærket med koste og bøjer. Det var meget fint vejr da vi kom ud, næsten havblik, men gråvejr. Vi gik igen efter de store sej og Jeppe havde fået styr på GPS´en, så vi følte os som rigtige småbådsfiskere. Først på dagen gik det godt for mig med mange hug, men det var mindre fisk – torsk og sej op til 6-7 kg. Vi fik også 4 lækre rødfisk til aftensmaden. Senere fandt vi storsejen. Jeppe fik fisk på 11, 11,5 og 13 kg og René på hele 14 kg + en torsk på 13 kg. Jeg fik desværre ingen målere. Vi sejlede ind ved 15-tiden på grund af dårligt vejr. Det pissede ned og vi blev meget våde, og så løb vi oven i købet tør for olie indenskærs så totakteren til slut gik helt i stå 50 meter fra kajen. Vi kom dog i land til sidst, hundekolde.

Mandag d. 5/7 var vi nødt til at gå til købmanden og ordne diverse gøremål før vi kunne tage ud at fiske, så vi kom først af sted kl. 11 om formiddagen. Michael var kommet til Røst aftenen før, og som den super ivrige fisker han er, havde han brugt ventetiden ved færgelejet i Bodø på at fange torsk og sej op til 3 kg. På let grej. Michael har mest fisket i ferskvand, og var meget imponeret over sejens kræfter. Nu glædede vi os til at se ham spændt for en rigtig storsej (eller to!) Forventningerne var altså høje, da vi sejlede ud mellem skærene. Vejret var også ualmindeligt smukt med sol og meget lidt vind og vi havde – fordi vi nu var 4 mand – lejet en lidt større båd. Vi satte straks kursen mod “117-eren” (den position hvor vi hidtil havde fanget de fleste store sej). René sejlede skuden, Jeppe styrede GPS´en og Michael og mig havde ikke andet at lave end at vente spændt på, at vi nåede ud på pladsen. Vel fremme på positionen blev pirkene kørt til bunden, og der var fisk med det samme på et par af stængerne. I starten var vi flinke ti at sejle tilbage til “117-eren”, men det viste sig hurtigt at der var sej i et meget stort område. Inden længe oplevede vi at vi alle 4 mand stod og fightede fisk samtidigt. Mange gange fik vi fisk på pirk og ophænger samtidigt, og ofte var begge fiskene over målet.

Fiskeriet var simpelthen helt vildt, og da vi havde fanget 18 målere + endnu flere mellem 8 og 10 kg, måtte vi sejle over og læsse af på den store kutter “Osan” da vi simpelthen vadede i fisk ,og det begyndte at blive uforsvarligt at have så mange fisk liggende og skride rundt på dækket.
Over på “Osan” var de ganske imponerede over vores fangst. De vidste jo godt, at vi kun havde været ude nogle få timer. Vi fik læsset af og vasket dækket og besluttede så at sejle tilbage til de store sej. Vi overvejede lidt at prøve nogle torskepladser i stedet, men det var for fristende at tage tilbage til sejene, når vi nu vidste at de var der! Det viste sig at være en fornuftig beslutning, for der var fisk med det samme, da vi kom tilbage til “117´eren”. Vi drev nu meget langsomt ud over dybere og dybere vand (fra ca. 130 m til ca. 180 m) og der var simpelthen fisk overalt. I et langt drev (som må have taget nogle timer) fangede vi 23 fisk over 10 kg. De fleste var sej – op til 14 kg – men der var enkelte torsk. Dagens tungeste doublé fik jeg med torsk på 15 kg og sej på 13 kg. På en gang. Det var tungt og det tog lang tid at få dem op! Fiskeriet var så udmattende at 2 ud af 4 mand, så småt var faldet i søvn hen mod slutningen af drevet. Vi var også så småt begyndt at diskutere hvornår vi skulle stoppe, og enden på det blev at vi stoppede fiskeriet, da båden igen var blevet så fuld af fisk ,at vi var nødt til at tømme den. “Osan” var nu på vej ind, så vi fik ikke mulighed for at tømme båden til søs og fortsætte fiskeriet, men det var også godt det samme. Vi var dødtrætte og havde fanget 41 målere – til 4 mand på 8 timer (incl. sejlads frem og tilbage og aflæsning af fisk). Klokken var ca. 19, da vi var tilbage i havnen på Røst Havfiske Camping, og vi måtte konstatere at Jeppe var dagens mand, da han havde fanget 16 målere på én dag! Vi fik i øvrigt senere at vide, at vi med 41 målere til 4 mand havde en af de hidtil bedste fangster på havfiske campingen…

Tirsdag d. 6/7 blæste fiskeriet væk, og det var egentlig okay for vi var alle temmelig trætte oven på det hårde fiskeri mandag. Jan Christoffersen kom forbi til en kop kaffe. Det var rigtig hyggeligt og vi fik fiskehistoreier fra mange spændende steder i verden. Michael og mig var et smut nede ved færgehavnen med fladfisketackler, med det gav kun et par ulke.

Onsdag d. 7/7 havde vinden lagt sig og vi kunne igen sejle ud at fiske. Da vi kom ud viste det sig hurtigt at der var en masse gammel sø, så båden gyngede pænt. Det blev mig og Michael, der fik målerne denne dag. Jeg fik 3 og Michael 1. Det var én torsk og 3 sej over de 10 + flere pæne fisk mellem 8 og 10 kg. Jeg tror også det var denne dag jeg fik en kuller på 70 cm. Vægten var dog kun 2,7 kg, da disken var noget slankere end den René fangede om lørdagen. Jeg skal heller ikke glemme at vi ind i mellem fik små brosmer og langer. I løbet af ugen fik vi altså 5 slags torskefisk; sej, torsk, brosme, lange, kuller og så rødfiskene. Drømmefisken, helleflynderen, kom vi desværre ikke i nærhede af, men andre var mere heldige. Der blev fanget nogle få mindre fisk + én på 36 kg, mens vi var der. De svenskere der fangede den på 36 kg fortalte at de året før havde haft en fisk på som 3 mand skiftedes til at fighte i 1½ time. Fisken huggede på 40 meter og under fighten drev de ud på 120. De fik aldrig fisken at se, da linen sprang en 10-15 meter under båden. Det har nok været en af de helt store helleflyndere….

Torsdag d 8/7 var vores sidste fiskedag på Røst. Vi begyndte med at forsøge os på nogle af torske-knoldene uden det store held. Jeg havde rigget medegrejet til med en hel sej forneden og en sejfilet foroven på tacklet. Hel sej skulle være en god metode til de store torsk, og så er der jo altid chancen for helleflynder. De andre brugte pirkegrej. Da vi ikke oplevede den store aktivitet på knoldene, besluttede vi at sejle over til de gode, gamle sejpladser. Her lykkedes det igen at få målersej. René fik fisk på 10 og 11 kg og Jeppe og Michael fik begge fisk på 10,5 kg. Jeg havde ingen fangst på medegrejet.

Fredag d 9/7 tog vi færgen tilbage til Bodø. Vi sendte lange blikke tilbage mod Røst, som havde givet os 58 målere på 6 dage. Turen tilbage til Bodø gik forbi Værøy og Moskenes, som begge var meget smukke med sne på tinderne. Især var udsigten ved Moskenes fremragende, da man kunne se op nordpå langs de andre Lofoten øer. Lørdag d 10/7 vågnede vi op ved at færgen ankom til Bodø. René fløj sydpå ved middagstid, mens resten af holdet tog en hviledag på Bodøsjøen Camping.

Søndag d. 11/7 tog Michael toget sydpå, mens Jeppe og mig tog med fly. Det var noget overskyet, men ind i mellem fik man lige et sidste glimt ind over de sneklædte fjeldtoppe. Meget, meget flot. Norge er altid et besøg værd, men nordnorge er altså helt specielt, så hvis i ikke har været deroppe endnu skulle i tage op prøve det.