Julefiskeri på Lolland

Af: Jimmy Pajbjerg |
03/01/2005

Efter at være flyttet til Ålborg får jeg ikke fisket ligeså meget som jeg gerne vil, og da Lasse, min lillebror, går på efterskole er det heller ikke så tit han er ude. Men det skulle juleferien lave om på. Vi havde på forhånd aftalt, at der skulle fiskes igennem i ferien hvis vejret ellers tillod det.

24/12-04
Vi tog tidligt ud da vi havde nok at lave om eftermiddagen. Aftenen før havde vi på kortet fundet en del moser på Lolland, som vi godt kunne tænke os at stifte nærmere bekendtskab med. Desværre blæste det meget, og der kom skiftevis regn, men vi kløede alligevel på. Det sværeste ved at fiske moser “efter kort” er som regel, at finde ejeren og få tilladelse til at fiske i deres vande. Vi fandt ret hurtigt en klynge af moser, og fik da også opstøvet hvor ejeren boede, men da vi ringede på for at spørge om lov blev døren aldrig åbnet på trods af at vi havde set, at der var nogle hjemme. Meget mystisk! Så de moser måtte vente til en anden gang. I stedet for fandt vi et område hvor 2 moser lå tæt op af hinanden. Den ene var grumset og den anden helt klarvandet. Da vi ikke havde så meget tid valgte vi den klarvandede, der var en langstrakt mose med sivkanter og -vige. Rigtig fræk at se på:) Jeg havde med vilje åbnet julegaven fra min kæreste der “overraskende” nok viste sig at være en Berkley SSGS spinnestang. En rigtig lækker sag som jeg glædede mig til at afprøve. Med atomblink og spinner gik vi i krig med mosen og fiskede den af på alle leder og kanter. Resultat: 0 hug! Lidt underligt, men det er risikoen ved at fiske i vande man ikke kender. Vi vender tilbage igen en anden gang – for en dag røber nok ikke hele sandheden om et vand.
Vi kan stærkt anbefale andre at tage et kig på landkortet for at finde nye fiskevande. Man opdager mange steder man aldrig har overvejet kunne indeholde fint fiskevand. Tit er det nemlig af småveje og svært tilgængelige steder man kommer til disse oftest uberørte steder. Chancen for et drømmefiskeri er i høj grad tilstede og det samme er selvfølgelig 0-turene. Men det er en risiko der er værd at løbe!

27/12-04
Denne dag stod i aborrernes tegn. Vi kørte til mosen og startede med spinnere. Der gik vel 5-6 kast før Lasse havde hug og en fin aborre på 725 gram kom på land. Lovende start! Vi regnede med at vi kunne få gang i nogle stimer af aborrer, og kastede derfor til samme sted hver gang en af os havde kroget en aborre. Men aborrerne gik åbenbart alene hele dagen for taktikken lykkedes ikke. Vi fik tilsammen 8 aborrer, men de havde en fin snitvægt på ca. 400 gram. Til sidst begyndte der dog at komme is i topøjerne og vi vendte hjemad mod den varme kakao!

28/12-04
Lasse var taget afsted til kæresten og Jonas tog med på tur i stedet for. Vi startede i Sakskøbing havn, hvor vi lige skulle se om vi kunne få en ørred i tale. Jeg startede med spinflue og Jonas med fluestangen. Lige pludselig fik jeg gang i aborrerne og fik 4 i 5 kast før mit spinfluetackle kludrede sammen. Da jeg var klar igen var aborrestimen væk. Ingen af de aborrer jeg fik var dog over 300 gram.  Da der ikke skete det store mere tog vi turen videre til aborre mosen. Her startede jeg med 2 aborrer i de 2 første kast med spinneren. Dernæst havde aborrerne luret os og den næste halve time skete der intet. Jonas indså, at der måtte et agnskifte til og riggede forbavsende hurtigt om til et paternostertackle med hhv. en hvid og en orange rejeefterligning. Det gav fisk i første kast…. og i 3. kast!

Hmm det var måske ikke nogen dårlig ide at følge trop. Mens jeg fumler med at få sat fluer og blylod ordentligt fast får Jonas et tungt hug, der dog ikke rykker sig så meget. Efter lidt pumperi kan vi lande 2 flotte aborrer. Den ene vejer vi til 975 gram og den anden aborre er ikke meget mindre. Jonas smiler forståeligt, selvom han nu mener, at aborren er en tøsefisk med tydelig hentydning til dens fightevner (eller mangel på samme!). Jeg er nu meget ivrig for at komme ud, og mens jeg er i gang med den sidste flue får Jonas et kanonhug! Fisken er tung og drøner med jævne mellemrum derudaf. “Det her er en gedde” pruster han, mens hans aborrestang er totalt sammenbøjet. Langsomt kommer fisken dog tættere på, og da den er 10 meter ude får vi forklaringen på den hårde kamp. Det er en fejlkroget suder på ca. 2 kilo. Krogen bliver løsnet og vi genudsætter hurtigt fisken, der heldigvis har det fint.

Så er jeg endelig klar med mit tackle! Det bliver smidt ud og stille og roligt taget hjem igen med jiggende bevægelser, og jeg får da også hurtigt en fin aborre på ca. 400 gram. Det er dog først da jeg stopper min jiggende bevægelser, og går over til stille og rolig indspinning at, jeg får min belønning. En tung modstand bøjer min stangspids, og jeg modhugger hurtigt. De dovne aborre bevægelser er ikke til at tage fejl af. Langsomt kommer den nærmere bredden, og brokker sig ikke mere end jeg kan klare med stangspidsen. Jeg kaner den ind på bredden, og synes den ser pænt stor ud. Derfor vejer jeg den på salteren, men bliver dog noget overrasket da vægten viser 1175 gram (se billede). Ny PR! Dejlig følelse! Fisken bliver hurtigt genudsat, og svømmer stille væk! Indtil det bliver skumring har vi et fint fiskeri, og vi fanger ca. 25 aborrer med min på toppen.

29/12-04
Jonas og jeg tog turen til Sakskøbing havn. Der var is på de moser vi kørte forbi på vejen, men havnen plejer at være det sidste der fryser til, så vi glor noget da vi ankommer. Der er is på over halvdelen af havnen, og kun en lang rende der sikkert er isfri pga. åens udløb er fiskbar. Vi kommer dog frem til, at isen ikke kan være specielt tyk, og Jonas hopper derfor i flyderingen og padler derudaf på kryds og tværs, mens han bryder render i isen så jeg kan fiske inde fra land. Det bliver dog alligevel for svært, og jeg kører over på den anden side af havnen, mens Jonas agerer isbryder til stor gavn for mange andre fiskere. Han får dog også et par ørredhug, og har en enkelt på, som han desværre mister efter lidt tid.

Jeg starter med at have en matchstang liggende med orm og står ved siden af og fisker med spinflue. Der sker dog intet, og jeg beslutter at satse på matchstangen. Vandet er spritklart og selv fluerne vil ørrederne ikke kendes ved, så jeg satser på at en regnorm fisket aktivt er det der skal til. Og ganske rigtigt: Aborrerne hugger hurtigt, og jeg fanger i løbet af en time 6 stk. Dog ingen store. Jeg får et hug fra en ørred, som tager ormen hårdt, men da jeg skal give modhug hugger jeg lige ind i maven på Jonas, der lige er steget op af vandet:) Ørrederne viser sig dog hyppigt og springer bl.a. under isen! Meget underligt! Vi kører hjem da det begynder at blive mørkt.

30/12-04
Lasse er kommet hjem, og vi skal ud og se om vi ikke kan lure nogle kilos-aborrer i mosen. Da vi stiger ud af bilen er det dog ligeud i brandstorm og regnvejr. Allerede efter 5 minutter kan jeg se på Lasse, at hvis jeg foreslår om vi skal tage hjem, så er han helt med på den! Men vi skal altså lige have fisket mosen af synes jeg. Vandstanden er dog meget lav, men vi forsøger begge at lokke nogle aborrer med vores flue-paternostertackler. Efter lidt tid får jeg kontakt med en underligt tung fisk, og efter lidt tid viser det sig at være en fejlkroget suder på 1,5 kg. Den bliver hurtigt sat ud igen.
Lidt efter er den gal igen. Denne gang er den en gedde der er blevet kroget i siden. Jeg har det ikke godt med de fejlkrogede fisk, og vi bliver enige om at give det 5 kast til for derefter at køre hjem. Efter 3 kast får jeg et godt hug, og denne gang føles det bedre. Det viser sig dog også, at det er en gedde på 1,8 kilo, der har taget rejefluen. Jeg er dog lidt nervøs for at den bider 0.30 forfanget over, og skynder på Lasse som jeg gerne vil have skal nette fisken, selvom den er flere meter ude:) Den kommer dog i nettet og knapt er den kommet op før forfanget er bidt over. Fisken bliver befriet for krogen og bliver sat ud. Det bliver årets sidste fisk, da vi ikke når ud nytårsaftensdag. Denne dag bliver i stedet for brugt til at kigge vores fiskebog igennem og lave lidt statistik, som jeg håber kommer på siden om et par dage!

Til sidst vil jeg ønske alle rapportører samt brugere af sitet et rigtigt godt nytår og held og lykke med fiskeriet i 2005!