Kæmpe aborre fra St. Vejle Å

Af: Jimmy Pajbjerg |
12/03/2003

I går Mandag var jeg igen rimelig tidlig færdig på jobbet. Så der var plads til en “halv” fisketur. Jeg fik fat i Andreas og vi snakkede lidt frem og tilbage, enten Tryggen eller St.Vejle å. Vi besluttede os for at tage til Trýggen for at udfordre nogle ørreder og aborre. Omkring kl. 13.30 var vi ved Tryggen, og det nederste stræk blev fisket igennem med orm og flåd i løbet af 1-2 timer. Intet resultat… Så vi besluttede at køre forbi Køge Å og evt. videre til St. Vejle å.15-20 min senere stod vi ved St. Vejle Å, som heldigvis var helt isfri, men der var super lav vandstand! Én person stod og fiskede, og han havde fanget ca. 8 aborrer op til 1680 gram på 3-4 timer! Vi fik fisket bassinet igennem væk fra ham , men intet resultat. Vi mærkede nogle få gange fisk ude i kastet, når vi trak vores jigs ind, men ellers var der ret “dødt”. Efter 30-45 min fiskeri traskede ham den anden gut hjem, – og i kan tro vi røg over på hans plads med det samme :)Jeg fejlkrogede hurtigt nogle pæne aborre, som selvfølgelig blev nænsomt genudsat. Herefter fangede Andreas en pæn aborre på 1200 gram rent, som havde indhaleret hans bass-jig med roterende spinnerblad.Efter ½-1 time fik jeg en pæn fisk på – den tog lidt line, men det var svært at bedømme størelsen, da de fejlkrogede fisk også tager godt fat! Efter lidt trækken frem og tilbage håndlandede jeg selv fisken… Det gik først op for os, hvor massiv den egentlig var, da jeg løftede den op af vandet!!! Krigsdans på brinken og vores skud faldt mellem 1800-2000gram!!!! Denne aborre havde ligeledes hugget en bass-jig m spinnner blad, men den var dog kroget yderligt i mundvigen :-)Op på vægten skulle den – MEN vores 2 kgs SALTER vægt gik helt i bund! – MERE krigsdans… Heldigvis havde jeg en 5 kilos med også, og fisken viste først 2125 gram, men vægten var ikke korrekt indstillet. Så med et ekstra øjenvidne fik vi vejet fisken korrekt til 2150 gram, den var 46,5cm lang (KÆMPE DUNK/MAVE) og den var 15,5cm høj. Imens det hele stod på kom formanden (Peter) fra Vallensbæk lystfiskerforening forbi – han måbede lidt over den store aborre, fik sagt tillykke og fik en pils!!!