Kæmpe ål fra Fussing Sø

Af: Jimmy Pajbjerg |
03/06/2003

Jeg var forleden 2 dage på Fussing sø efter brasen. Dag 1: Jeg fodrede godt med ørred piller, majs, havregryn, lidt orm og nogle maddiker. Der gik ikke længe inden jeg fangede de første skaller og aborrer, så det var forhåbentlig kun et spørgsmål om tid inden den første store brasen vil bide på.Jeg var ved at hive en fin aborre ind, da den blev meget tung! Straks blev jeg klar over, at en gedde havde bidt på. Men chancen for at lande den på en str. 8 krog er meget lille, så jeg forsøgte at presse den op, så jeg kunne se hvor stor den var. Det mislykkedes og aborren kom op rimelig ramponeret. Det fine fiskeri jeg havde var pludselig slut, så jeg antog at der stadig stod en gedde på foderpladsen – så på med en spinner og 5 kast senere havde jeg landet 4 gedder.Så gik der en geddefisker i mig, og mede stangen blev sat til side. Geddestangen blev rigget til med den føromtalte aborre. Der gik ikke lang tid inden flådet forsvandt, og da modhugget faldt kunne jeg mærke, at den var lidt større end de 4 jeg havde fanget på spinner. 97 cm 5,9 kg en lang og mager fisk, som blev genudsat med besked på at bide på min krog i oktober.Senere på aftenen var Fætter forbi med proviant. Jeg kunne fortælle ham, at jeg havde fanget en gedde mere over 5 kg. Nemlig 5,6 kg og 95 cm også fanget på agn. 11 gedder var det blevet til, men ingen brasen. Til gengæld kunne jeg vise fætter den fedeste ål jeg nogen sinde har fanget. 84 cm lang, 2,048 kilo og 25 cm i omkreds, fanget på orm. Til sammenligning er en ½ liters sodavandsflaske 20½ cm i omkreds!Dag 2: jeg startede dagen med at dørge med wobler efter gedder – det blev til 1 på 3 kg. Så var jeg blevet træt af det, kastede anker og fiskede med agn. 2 gedder, 2 timer og en rigtig god middagslur senere var det blevet tid til lidt motion. Så jeg roede ned til den anden ende af søen og tilbage igen, det gav 7 gedder op til 3,9 kg.Jeg sluttede dagen af med at mede efter brasen igen. Det gav dog ingen brasen, men en del aborrer, 2 ål i almindelig størrelse samt masser af skaller med den største på 1135 gram og 40 cm. Så jeg havde da en del at fortælle kæresten, da hun hentede mig.Indsendt af Henrik Hansen, Viborg