PR Spejlkarpe

Af: Jimmy Pajbjerg |
04/06/2008

Da der var mange skyer, og dermed lidt sol, besluttede vi os for at tage til Hirbo søerne. Bevæbnet med matchstænger, 2,5 kg forfoder og alt der ellers hører til vores karpefiskeri, begav vi os ned til den lille Hirbosø, hvor vi som altid kunne være i fred.
Søen lignede sig selv, og vi gik gennem den smukke sommerskov over til den sædvanlige plads lige udenfor grødebæltet, som dog ikke er vokset helt op endnu. På trods af de mange skyer var vejret dejligt lunt, hvilket myggene også havde lagt mærke til, og de var derfor mødt op i stort antal. I dag har Jeppe talt over 50 myggestik!

Vi startede med at fodre pladsen op med et grundfoder bestående af: Jornøddemel, rasp, mørk rasp, coprah melasse, smørkage, blendede havregryn, polenta, majsmel, pellets, majs, orm, og kartoffelflager. Bare lidt af hvert da forfoder-skabet endnu ikke er fyldt op. Efter kort tid fik Jeppe et fint hug og en lille smuk suder kom op. Så var der da fisk på pladsen. Der gik ikke lang tid før endnu en suder var oppe og vende. Denne var dog lidt større. Aktiviteten var ikke stor, og de hug vi fik, var meget forsigtige i forhold til det vi er vant til. Dog fik jeg kroget et af de forsigtige hug, og et tungt udløb fulgte. Helt sikkert karpe! Vi så hurtigt at det var en spejler jeg havde kroget, og efter en ganske fin fight kunne Jeppe nette den lille
fede. 2,13 kilo viste vægten hvilket var ny PR for mig, da jeg aldrig har fanget spejlkarper i Hirbo.

Efter denne fisk var der en halv time uden nogen form for aktivitet, før jeg kunne kroge endnu en god karpe, som dog røg af krogen efter et godt udløb. Pis, det virkede ellers som en fin skæller. Jeppe kunne dog kroge endnu en spejlkarpe en lille halv time efter – denne dog lidt større end den forrige spejler. Denne fightede også godt før jeg kunne nette den, og vi
kunne veje den til 2,575 kilo (se billede) før den også blev genudsat. Derefter var der ikke meget aktivitet og vi kørte hjem kl. 18.00.

Hvorfor aktiviteten ikke var større har vi nogle bud på: Forfoderet var ikke optimalt og især ikke groft nok, hvilket kan have gjort at karperne ikke er blevet længe nok på pladsen. Vejret var i dag koldere end de forrige to dage, hvilket kan have mindsket aktivitetsniveauet. Grøden er endnu ikke vokset frem, hvilket for det første gør, at karperne er mere udsatte. Men det gør også, at der ikke er lige så meget naturligt føde på pladsen som der plejer at være, og de plejer derfor måske ikke at fouragere på denne plads. Søen er ikke fisket længe og karperne skal måske derfor lige vænne sig til at komme på pladsen igen. Lige meget hvad
skal vi nok komme tilbage til søen, og myggene.