PR Spejlkarpe

Af: Jimmy Pajbjerg |
26/07/2004

Vi havde ikke de vilde ideer om hvor vi skulle tage hen og fiske, og sad og vendte alle vores muligheder. Pludselig kom jeg i tanke om, at vi før har talt om karper i en gammel sø, og en hurtig opringning gjorde ikke situationen dårligere: Der var en del karper og de blev næsten ikke fisket! En ordentlig omgang forfoder blev lavet, og kl. 19 kørte vi mod den lille sø. Vi diskuterede lidt frem og tilbage om valget af pladsen, men endte med at fiske lige nedenfor
en busk der strakte sig udover vandet. Vi fodrede op, målte dybden til ca. 1,5 meter og kunne så gå i gang med fiskeriet. Udstyret med matchstænger, 0,20 line af god kvalitet, str. 8 kroge og majs/orme cocktail var vi parate.

Den første halve time havde vi rudskaller på pladsen, og vi hev et par stykker. Så fik jeg et lille løft, og flåddet gik stille og skråt til siden mens det gik under overfladen. Jeg modhuggede, og kunne med det samme mærke, at det var en god tung fisk! Min første tanke var suder, men da fisken svømmede ind mod busken og rullede lige op af den, kunne vi se det var en karpe. Fedt nok! Lasse sagde at den var stor, han havde set både hoved og ryg af den. Derefter fik jeg presset den langs sivene ind mod min bred, men jeg nåede aldrig at se den, da den bare svømmede videre mod højre og tog 10-15 meter line. Heldigvis svømmede den ud på åbent vand, og nu kunne jeg begynde en sej kamp med fisken.

I starten tog den flere 5 meters udløb, men jeg forsøgte hele tiden at lægge pres på den, og efter et par minutter gik den kun tungt ved bunden. Så skulle det udnyttes og jeg strammede bremsen lidt og lagde fuldt pres på fisken, hvilket da også fik den til at tage et par panikudløb. Men det var tydeligt, at den var ved at være træt. Til sidst kom den glidende ind mod nettet og Lasse nettede den perfekt. Hold da k… en fisk!

Under fighten kom manden vi havde snakket med i telefon, og han var glad for at se noget af fighten. Den store spejlkarpe vejede vi til 7,3 kilo (ny PR. Se billed) og genudsatte den hurtigt efter. Turen var reddet! Nå, efter at have sundet mig og tjekket at mit grej var i orden efter fighten, gik jeg i gang igen. Lasse havde fodret, og der var tydelig aktivitet. Jeg fik endnu et hug, og kunne kort efter lande min første hork! 20g og med utrolig flotte farvetegninger!

Det blev mørkt og vi påmonterede lysflåd. Aktiviteten var stadig stor, og efter lidt tid fik jeg endnu et roligt hug hvor lysflåddet stille gled under. Endnu en tung fisk! Denne blev mere sur end den anden, og tonsede mod busken mens jeg pressede alt hvad jeg kunne med hånden på spolen. Derefter prøvede den en tur i sivene, men også her kunne jeg holde den ude. Pludselig gik den bare dybt, og jeg benyttede hurtigt lejligheden til at tage 10-12 skridt til højre og fisken fulgte lydigt med. Nu var den væk fra farezonen, og jeg gav den fuld Rebecca for at trætte den hurtigt. Den tog nogle langsomme men bestemte udløb, men efter ca. 3 minutter var den mør, og Lasse kunne endnu engang nette en stor spejler. Den havde et kæmpe hoved, og var længere end den anden fisk vi havde fået. 6,95 kilo vejede den og vi skød et par billeder i mørket inden den røg retur.

Lasse fik et par hug mere, men da regnen begyndte blev vi enige om at tage hjem. Det var et godt valg for da vi sad i bilen både regnede og tordnede det. Sindssyg tur! Mon ikke vi